فکر خود را همان لحظه بنویس

فکر یعنی ایده. تو زمانی‌که فکر می‌کنی به این معناست که مشغولِ اندیشیدن هستی.

فکر یعنی به پاسخ به پرسشی که در ذهنت است.

وقتی که تو در اندیشه‌ات موضوعی را جست و جو می‌کنی،

در حقیقت سعی می‌کنی که پاسخی را برای سوال‌هایی که ذهنت را مشغول کرده پیدا کنی.

پرسشی که در تمامِ روزت جاری است و در سایرِ روزها نیز همین گونه است. البته شاید نوعِ پرسش متفاوت باشد.

ما پیوسته در حالِ اندیشیدن هستیم. پس زمانی که در حالِ اندیشیدن هستیم به این معناست که پرسش‌هایی در ذهن‌مان موج می‌زند.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند در فرآیندِ پاسخ دادنِ به پرسش‌هایِ گوناگون در مغزمان به ما کمک کند، نوشتن است.

نوشتن یعنی مکتوب کردنِ اندیشه بر رویِ صفحه سفیدِ کاغذی.

ارتباطِ فکر و کاغذ

هنگامی‌که ما موضوعی را که در ذهن‌مان می‌گذرد مکتوب می‌کنیم،

در فرآیندِ نوشتن ذهن‌مان کوشش زیادی می‌کند که برای پرسش‌مان پاسخی پیدا کند.

البته زمانی‌که دست به قلم نشویم و فکر‌مان را مکتوب نکنیم، شاید پاسخی نیز صورت نگیرد.

وقتی ما می‌نویسیم ایده‌ای داریم که به آن عمیق‌تر بیاندیشیم.

وقتی ما فکر را مکتوب می‌کنیم، ما در آن لحظه مشغولِ اندیشیدن به آن موضوعِ خاص هستیم.

فرآیند نوشتن برای رسیدن به پاسخ، مانندِ جست و جو در گوگل است.

ما زمانی که سوالی ذهن‌مان را درگیر می‌کند وجوابش را نمی‌دانیم سعی می‌کنیم دست به کار شویم.

موضوعِ موردِ نظر را در کادرِ گوگل تایپ می‌کنیم و سپس گوگل مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را در اختیارمان قرار می‌دهد و ما با کلیک بر روی هر عنوان

می‌توانیم به آن عنوان دسترسی پیدا کنیم و به سوالی که در ذهن‌مان است پاسخ دهیم.

نوشتن نیز به همین صورت است. زمانی که ما اندیشه‌ی‌مان را مکتوب می‌کنیم برای سوال‌هایی که در ذهن‌مان است سعی می‌کنیم جواب‌های متفاوتی پیدا کنیم.

ارتباطِ فکر درسؤالِ درست و پاسخِ درست

اگر بخواهیم به جواب‌هایِ درستی دست پیدا کنیم، باید سؤال‌های درستی از خود بپرسیم.

مثلاً شخصی قصد دارد در کسب و کارش موفق شود اما نمی‌داند چگونه کسب و کارش را رُشد دهد.

در این لحظه او میتواند پرسش‌هایش را آغاز کند تا به جواب‌های درستی نیز دست پیدا کند.

مجموعه سؤالاتش می‌تواند این‌گونه باشد:

چگونه می‌توانمدر شغلم رشد کنم؟

من از چه طریقی می‌توانم کسب درآمد بیشتری داشته باشم؟

از چه راه‌هایی می‌توانم کسب و کارم را به دیگران معرفی کنم؟

از چه طریقی می‌تواند در کسب و کارم اعتمادسازی کنم و چگونه؟

چه روش‌هایی وجود دارد تا من کسب و کارم را رونق دهم؟

از چه راه‌هایی می‌توانم با دیگران ارتباط برقرار کنم تا خدماتِ کسب و کارم را به دیگران معرفی کنم؟

چگونه ارتباطِ درستی با مخاطبینم شکل دهم تا بتوانم دیگران را مشتاق کنم تا به کسب و کارم مراجعه کنند؟

چگونه می‌توانم فنِ بیانم را ارتقا دهم؟

….

ما وقتی می‌نویسیم ایده‌های مختلفی در ذهن‌مان شکل می‌گیرد.

ایده‌های‌مان همان پرسش‌ها و پاسخ‌های‌مان هستند.

ایده یعنی راه حل‌های گوناگون برای رسیدن به یک پاسخِ درست.

وقتی ایده‌ی‌مان را رویِ کاغذ مکتوب می‌کنیم به این معناست که ما به مجموعه‌ای از سؤال‌ها دسترسی داریم و می‌توانیم از شیوه‌ها و مسیرهایِ متفاوتی به جواب‌های درستی دست پیدا کنیم.

سخنِ پایانی:

اگر قصد داریم افکارمان رشد کند، باید در طولِ زمان در اندیشه‌ی جمع‌آوریِ ایده‌ها باشیم.

زمانی که پیوسته در حالِ اندیشیدن هستیم، پس سؤال‌های فراوانی در ذهن‌مان است که ممکن است بی‌پاسخ باشد.

اگر افکارمان را بر روی صفحه‌ی کاغذ جاری کنیم بر حجم پاسخ‌ها افزوده میشود. ذهن‌مان نیز آسوده می‌شود که می‌توانیم به پاسخِ درست و دقیقی دست پیدا کنیم.

وقتی ما افکارمان را می‌نویسیم، ذهن کوششِ بیشتری می‌کند تا به پاسخی درست دست یابد و دست از کوشش در این مسیر برنمی‌دارد.

زمانی که افکارمان را مکتوب نمی‌کنیم سوال‌ها در ذهن‌مان تلنبار می‍شود و ما شاید نتوانیم پاسخی برای‌شان بجوییم.

جریانِ سؤالات یا ایده‌ها در ذهن‌مان مانند جریانِ آب است.

رود روان است و باید آرام در حالِ حرکت باشد، اما اگر یکجا بماند می‌گندد.

گندیدنِ ایده‌ها هم در ذهن‌مان به معنایِ تلنبار شدنِ ایده‌ها در ذهن‌مان است که سعی نمی‌کنیم پاسخی برای‌شان بجوییم.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *