ما در طول روز کارهای مختلفی انجام میدهیم . برخی از اعمال نیز ممکن است از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشند و ما در ذهنِ خود در اندیشهی بهتر انجام دادنِ کارها باشیم. بنابراین بهتر است پیش از انجامِ کار، اندکی بنویسیم. زیرا باعث میشود که در موردِ آن بهتر فکر کنیم و سنجیدهتر همراه با تفکر پیش برویم و بسیاری از اوقات، این اقدام استرسمان را کاهش میدهد.
مثلا فرض کنید که شما قصد دارید پروژه و یا فایلی را تکمیل کنید و برای کارفرمایتان بفرستید. احتمالا افکاری در موردِ آن به ذهنتان خطور میکند و ممکن است در وجودتان احساس نگرانی و استرس کنید. یکی از اعمالی که به شما کمک میکند، اینست که پیش از انجامِ کار، در موردش بنویسید.
مثلا ده دقیقه زمان بگذاریم و بنویسیم:«فلان کار را قصد دارم انجام دهم. نگرانیهایِ من این مسائل هستند. در فلان بخش باید این کار را انجام دهم و این مورد را نیز باید به این صورت انجام دهم و کار دیگری را به صورتی دیگر انجام دهم.»
نوشتن قبل از انجامِ کار و عدم اهمال کاری
چند لحظهای که ما پیش از انجامِ کار مینویسیم، باعث میشود که حس و حال بهتری نسبت به کارمان پیدا کنیم و بسیاری از مواقع نیز موجب میشود اهمالکاری از بین رود و این جنبهی پراهمیت ماجراست. یعنی از بین بردن اهمال کاری با نوشتن میتواند نتیجهی سادهای باشد.
پس بهتر است خودمان را عادت دهیم تا اندکی( حتی در حد یک الی دو دقیقه) بنویسیم و این عمل باعث میشود بهتر کارهایمان را پیش ببریم.
فهرست کردن پیش از انجامِ کار
نوشتن پیش از انجام کار به آن نظم میدهد.
شما میتوانید فهرستی تهیه کنید و در آن پروژههایی اضافی که باید انجام شوند را یادداشت کنید.
زمانی که برای کارهایتان فهرست تهیه میکنید به شما اجازه میدهد تا همه مواردی را که آن روز برای انجامِ کار نیاز دارید بر روی صفحهی کاغذ بیاید و آنها در دیدرستان قرار گیرند. این اقدام به کارتان نظم میدهد و حافظهی تان را نیز بهبود میبخشد.
عملکرد بهتر با نوشتن
زمانی که پیش از انجام کارها مینویسید، اولویتهایتان را یادآوری میکند. بر طبق اولویتهایتان پیش میروید و مصممتر با عملکرد بهتری میتوانید کارهایتان را انجام دهید و میتوانید روی کارتان کنترل بیشتری داشته باشید.
برای اولویتبندی میتوانید از درجه بندی عددی استفاده کنید.
مثلا به کارهای بسیار مهم عدد۱ و به کارهای نه چندان فوری عدد ۲و ۳ بدهید و براساس درجه اهمیتشان برنامه ریزی کنید و پیش بروید.
نتیجهی مطالعات اخیری که در دانشگاه ویک فورست انجام شده است، نشان میدهد که صرف نوشتن برای کارهایی که باید انجام شود سطح اضطرابمان را کاهش میدهد. براساس مشاهدات این مطالعه اگر مردم نتوانند کاری را که پیش نیاز دیگری است انجام دهند، کارِ اصلی را نمیتوانند تکمیل کنند.
نوشتن جزئیات کارها
زمانی که قبل از انجامِ کار مینویسید، فقط روی جزئیاتِ مهم متمرکز نشوید. بلکه همه جوانبِ آن را بسنجید و از تمام زوایا به آن توجه کنید.
شما باید بدانید هرکار به چه مدت از زمان نیاز دارد؟
اگر پروژهی بزرگی دارید و یا کاری که انجام میدهید باید زمانِ زیادی را صرفش کنید، میتوانید آن را به بخشهای جزئیتر تقسیم و دستهبندی کنید تا بتوانید آن را سادهتر انجام دهید که این اقدام، چشمانداز دقیقی از کارهایی که باید انجام شود به شما میدهد و به وسیلهی آن میتوانید کارهای غیرضروری را حذف کنید.
نوشتن همراه با شجاعت و خلاقیت
زمانی که قبل از انجامِ کار مینویسید، شهامت و خلاقیتتان را بیشتر میکند. زیرا باعث میشود به ایدههایی برای بهتر انجام دادنِ کار برسید.
سخن پایانی:
ما در طول روز کارهای مختلفی انجام میدهیم و دوست داریم که بتوانیم آنها را به بهترین شکل انجام دهیم.
ما قبل از انجام کار میتوانیم زمانی را به نوشتن اختصاص دهیم و هرچه در مورد کارمان به ذهنمان میرسد، بنویسم.
هرنگرانی و استرسی که در موردش داریم بنویسم. اگر ایدهای نیز در ذهنمان شکل گرفته است را نیز بنویسم. با این عمل بهتر میتوانیم کارها را انجام دهیم.
اگر خودمان را به این اقدام عادت دهیم و تأثیرات مثبتِ آن را از جمله:«کم کردن استرس، به حداقل رساندن اهمال کاری، انجام دادن کارها با انگیزهای بیشتر،به اتمام رساندن کارها با کارآمدی بیشتر و شهامت و خلاقیت» را ببینیم، تمایل داریم این کار را تکرار کنیم.
2 پاسخ
مطلب اخرتون بسیار عالی و کاربردی بود.👌
ممنونم خانم شهراد عزیز🌹
سپاس از توجه و وقتی که گذاشتید
و خیلی خوشحالم که مفید بوده عزیزم😍🌹