قدرت پنهان صحبت‌کردن با خود+اگر باخود صحبت می‌کنید نابغه‌اید.

قدرتِ‌پنهانِ صبت‌کردن باخود+اگر باخود صحبت می‌کنید نابغه‌اید.

آیا تابحال با خودتان صحبت کرده‌اید؟

بسیاری از انسان‌ها کم‌وبیش با خودشان صحبت کرده‌اند.

سعی میکنند این‌کار را پنهانی انجام دهند،اما براساس مطالعات دانشمندان،صحبت کردن باصدایِ‌بلند می‌تواند زندگی‌تان را با تقویت کنترل شناختی بهبود ببخشد.

صحبت کردن با صدایِ‌‍‌بلند
صحبت کردن باصدایِ‌بلند،میتواند زندگی را با تقویت کنترلِ‌شناختی بهبود ببخشد.

گاهی صحبت‌کردن باخود می‌تواند سرشار از انرژی مثبت بوده و تأثیر بسیار خوبی روی افکار،احساسات،اعتمادبه‌نفس ، انگیزه‌ی شخصی‌تان داشته‌باشد.

نقش زبان در زندگی

زبان می‌تواند به‌ما در سازماندهی افکارمان کمک کن.

فعالیت‌های‌مان را برنامه‌ریزی می‌کند و حافظه‌ی‌مان را تقویت‌می‌کند.

صحبت‌کردن باخود در محیط ساکت و آرام باعث کنترل بیشتری در وجود هرشخص می‌شود.

صحبت‌کردن باخود به‌صورت سوم‌شخص

گفتگو کردن هرشخص باخودش به‌صورت سوم‌شخص به فرد در کنترل احساساتش کمک می‌کند.

تنها چیزی که لازم است ،اینست که چشم‌اندازی داشته‌باشید و خودتان را به‌عنوان فرد دیگری که ممکن است ببیند،ببینید.

به‌عنوان مثال زمانی که ناراحت هستید به‌جای آنکه باخود بگویید:”چرا من آشفته هستم؟” با خود بگویید:”چرا مرضیه آشفته است؟”

دراین صورت خودتان را از دیدگاه شخص دیگری درنظر می‌گیرید و آنگونه که درمورد دیگران می‌اندیشید،به‌خود فکر می‌کنید و این عمل باعث کنترل احساساتِ خوب می‌شود.

تأثیر صحبت‌کردن باخود در کاهش استرس

افرادی که باخود حرف می‌زنند ،درطولِ‌روز استرسِ‌کمتری را تجربه میکنند،درنتیجه عملکردشان بهره‌وری بیشتری دارد.

ما با خود حرف میزنیم تا استرسِ کمتری داشته‌باشم و حال بهتری نیز داشته‌باشیم.

برای مدیریت هیجاناتِ‌خود میتوانید نقشِ یک مربی را داشته‌باشید و باخود حرف بزنید.

می‌توانید بعد از اینکه چیز جدیدی یاد گرفتید،زمانی تعیین کنید و آن‌را دوباره برای خود مرور کنید.

هنگام تجربه احساساتِ‌دشوار و شرایطِ سخت ،زمانی که نیاز دارید با شخصی صحبت کنید،باخود گفتگو کنید و خود را آرام کنید.

خودانتقادگری

خودانتقادگری نوعی گفت‌وگوی درونیِ‌منفی است که درپیِ آن عزتِ‌نفس فرد کاهش می‌یابد و تأثیراتِ‌مخربی به‌دنبال دارد.

برای رهایی از خودانتقادگری باید افکارِمثبت را جایگزین افکارِمنفی نمود.

برای تلاش‌های‌تان ارزش قائل شوید.

عیب‌های‌تان را بپذیرید و خود را در همه‌‎ی امور مقصر ندانید.

درگیری مداومِ‌‍‌ذهنی تأثیراتِ‌منفی در زندگی‌تان خواهد گذاشت.

پس از انتقادکردنِ‌خود دست بکشید و خود را دوست داشته‌باشید.

خودانتقادگری،صدایی اصلاح‌طلب یا خرابکاری بدطینت

ممکن است گمان‌کنید خود انتقادگری باعث‌می‌شود از اشتباهاتِ‌تان درس بگیرید،شما را به‌سمتِ جلو پیش‌میبرد و باعثِ پیشرفت‌تان می‌شود.

اما درواقع به‌جای آنکه سازنده باشد،مخرب و ویرانگر است.

تأثیر خودانتقادگری برروی مغز

زمانی‌که افکار منفی را مدام با خود تکرار می‌کنید،آنها تبدیل به باورهایِ‌تان می‌شود و شما را از تلاش برای رسیدن به اهدافِ‌تان بازمی‌دارد و شما را به‌سویِ شکست سوق می‌دهد و باهرشکستی ریشه‌های این باور تنومندتر می‌شود.

پس انگیزه‌ی خود را برای برنامه‌ریزی و عمل از دست می‌دهید و در دام نشخوارهایِ‌ذهنی و ازخودبیزارگری گرفتار می‌شوید.

زمانی‌که برخودانتقادگری مداومت ورزیم،به‌تدریج شما را به قعرِ ناامیدی می‌کشاند و شما را از اهدافِ‌تان دورمی‌کند و شمارا به‌عقب می‌کشاند.

درمانِ خودانتقادگری
خودشفقت‌ورزی یا مهربانی‌باخود که همان پذیرش خویشتن با وجود تمام نواقص است و باعث‌می‌شود که احساساتِ‌مثبتی مانند شادی،اعتمادبه‌نفس و آرامش را تجربه‌کنید.
خودمهربان ورزی
خودشفقت ورزی همان پذیرش خویشتن باوجود تمامی نواقص است.
باورِاینکه انسانی توانا و ارزشمند هستید درشما قوی می‌شود و به‌تدریج به خودکفایی می‌رسید.
کمتر خود را با دیگران مقایسه می‌کنید.
خودشفقت‌ورزی باعثِ افزایشِ‌انگیزه،عملکرد و سطحِ تاب‌آوریِ تان می‌شود.
این عمل باعث میشود خود انتقادگری را کمرنگ کرده و از بین ببرید.
درعینِ‌حال با ترس‌های‌تان صادق باشید.
خویشتن‌دوستی به شما یادآوری میکند که هیچ‌کس کامل نیست و تمامِ انسان‌ها دارایِ نقص‌هایی هستند.
راه‌هایی برای پایان‌بخشیدن به خودانتقادگری
درطولِ‌روز باید مهارت‌هایی راباخود تمرین کنید:
به خودتان همچون فرد دیگری بنگرید. برای تلاش‌های‌تان ارزش قائل شوید. برایِ‌کاهشِ‌سرزنش‌‌هایِ خودانتقادگری از وابستگیِ‌خود به تشویق‌های بیرونی بکاهید. برای افکارِمنفیِ‌خود جایگزینِ مثبت پیداکنید.

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *